Voltooid in 2016

 


Palmyra

Ontwerper Caspar Conijn heeft in de Waag van Deventer de tentoonstelling over de relatie tussen Palmyra en Deventer ingericht. Wij gaven er advies voor de belichting. Opdrachtgever: De Waag, Deventer.
 


Craigie Horsfield

Het Centraal museum toonde een overzicht van recent fotografisch werk van Craigie Horsfield. Vormgeving: Kummer & Hermann. Wij maakten het lichtplan. Opdrachtgever: Centraal Museum.
 


Stadsarchief Kampen

Architect Marc van Broekhuijsen ontwerpt het interieur voor het Stadsarchief van Kampen. Wij adviseren de verlichting.
 


Claire Morgan

Het Noordbrabants Museum presenteert het werk van de Ierse kunstenares Claire Morgan. De vormgeving (tentoonstelling en de catalogus) is van Frederik de Wal. Wij maakten het lichtplan. Opdrachtgever: Het Noordbrabants Museum.
 


BMW

BMW presenteert de nieuwe 5-serie in een mobiele showroom, verplaatsbaar per trailer. Eenmaal uitgevouwen een flitsende en enerverende interactieve showroom. Wij adviseerden er in samenwerking met fa. Yellowspot de belichting voor.
 


De Gladiatoren

De Italiaanse ontwerpers Expona ontwerpen de reizende tentoonstelling over de gladiatoren in Museum het Valkhof. Wij adviseren bij de belichting.
 


Museon - One Planet

Lichtontwerp voor de nieuwe vaste presentatie. Tentoonstellingsontwerp: Northernlight en Concern. Opdrachtgever: het Museon.

De herinrichting van de vaste presentatie van het Museum is een omvangrijk project. Northern Light ontwerpt een tentoonstelling met als thema de presentatie van 17 Sustainable Development Goals van de VN, met de titel One Planet. De SDG’s hebben elk hun eigen tafel met spellen, schermen, objecten.

Het lichtplan werkt op verschillende niveau’s: elke presentatietafel heeft z’n eigen licht, de vitrines met de museale collectie worden uitgelicht en we ontwerpen een ruimtelijk lichtbeeld waarin de kolommen zacht en met wisselende kleuren worden aangelicht. Het gemak waarmee de bezoeker zich in de ruimte oriënteert krijgt veel aandacht. We voegen we een blauw oplichtende lijn aan toe die zich door de ruimte slingert en de uithoeken van de tentoonstellingsruimte met elkaar verbindt.

Bijzonder is het gebruik van bluetooth voor dimmen en aansturen van spots. Er hoeft dus alleen infra voor de voeding aangelegd te worden. De bluetooth-techniek is voortdurend in ontwikkeling waarmee nieuwe toepassingen beschikbaar komen; in de nabije toekomst zal bluetooth bijvoorbeeld een rol krijgen bij nieuw te ontwerpen spellen.

Het Museon is met zo’n 400 spots met bluetooth mondiaal het meest omvangrijke project wat met deze techniek is uitgevoerd.

Met het nieuwe lichtplan moest ook een reductie van het stroomverbruik bereikt worden. Daarin zijn we geslaagd. Het verbruik ging van 13 kW terug naar 4,8 kW.

bekijk Museon - One Planet
sluit Museon - One Planet


• lichtontwerp, armaturenselectie, sturing


De herinrichting van de vaste presentatie van het Museum is een omvangrijk project. Northern Light ontwerpt een tentoonstelling met als thema de presentatie van 17 Sustainable Development Goals van de VN, met de titel One Planet. De SDG's hebben elk hun eigen tafel met spellen, schermen, objecten.

Het lichtplan werkt op verschillende niveau's: elke presentatietafel heeft z'n eigen licht, de vitrines met de museale collectie worden uitgelicht en we ontwerpen een ruimtelijk lichtbeeld waarin de kolommen zacht en met wisselende kleuren worden aangelicht. Het gemak waarmee de bezoeker zich in de ruimte oriënteert krijgt veel aandacht. We voegen we een blauw oplichtende lijn aan toe die zich door de ruimte slingert en de uithoeken van de tentoonstellingsruimte met elkaar verbindt.



Bijzonder is het gebruik van bluetooth voor dimmen en aansturen van spots. Er hoeft dus alleen infra voor de voeding aangelegd te worden. De bluetooth-techniek is voortdurend in ontwikkeling waarmee nieuwe toepassingen beschikbaar komen; in de nabije toekomst zal bluetooth bijvoorbeeld een rol krijgen bij nieuw te ontwerpen spellen.

Het Museon is met zo'n 400 spots met bluetooth mondiaal het meest omvangrijke project wat met deze techniek is uitgevoerd.

Met het nieuwe lichtplan moest ook een reductie van het stroomverbruik bereikt worden. Daarin zijn we geslaagd. Het verbruik ging van 13 kW terug naar 4,8 kW.

---
Opdrachtgever: het Museon
Tentoonstellingsontwerp: Northern Light en Concern
Projectleiding: het Museon
Belichters: Anja Nagelkerke en Martijn Schutte
Realisatie van de slinger: Nelissen Decorbouw
Fotografie: Mike Bink
Oppervlakte: ca 1400 m2
900 armaturen, deels bluetooth, deels dmx. Meerdere lichtscènes en automatische lichtwisselingen.
Gerealiseerd in 2016


 


T-Rex

Lichtontwerp voor de tentoonstelling van T-Rex, het door Naturalis verworven skelet van een tyrannosaurus rex, het meest complete skelet wat ooit is opgegraven. Tentoonstellingsontwerp: Paul Bomers, Naturalis. Opdrachtgever: museum Naturalis.
 


Oorlogsmuseum Overloon

Lichtontwerp voor de nieuwe vaste presentatie in het Oorlogsmuseum Overloon. Tentoonstellingsontwerp: Platvorm. Opdrachtgever: Oorlogsmuseum Overloon.

In de nieuwe permanente tentoonstelling van het Oorlogsmuseum in Overloon maak je kennis met acht mensen die de oorlog op verschillende manieren meemaakten. Nederland was in de greep van de bezetter, en iedereen, goed of fout, kwam voor situaties te staan die compleet nieuw waren.

Als bezoeker begrijp je voor welke dilemma’s de mensen tijdens de oorlog kwamen te staan. Je komt in aanraking met alle belangrijke thema’s uit die jaren. Van mobilisatie tot bevrijding, en van uitwijken tot overleven.

De grote tentoonstellingsruimte is aan alle kanten omgeven met vitrines. De objecten die hierin getoond worden behoren bij de verhalen die verteld worden; de verhalen vormen de kern waaromheen de tentoonstelling is opgebouwd.

We hebben veel aandacht besteed aan het minutieus uitlichten van de kleinste objecten. Bij het betreden van de tentoonstellingsruimte stralen de vitrines de bezoeker tegemoet.

 


Entree Tropenmuseum

Lichtontwerp voor het entreegebied en de lichthal
Interieurachitect: Lies Willers.

De entree en de museumwinkel in het Tropenmuseum zijn volledig vernieuwd. De nieuwe entree wordt gekenmerkt door zeer lichte tinten zodat de ontvangstbalie met de panoramische projectie op de achterwand volledig tot zijn recht komt.

De beschikbare hoogte is er niet zo groot. Dat kan beklemmend werken. We wilden het licht gebruiken om een zo ruim mogelijke indruk te maken. Daarom kozen we voor een lichtgevend plafond met een heel diffuse uitstraling en daar voegden we alleen een paar accenten bij de balie aan toe.

bekijk Tropenmuseum, Amsterdam
sluit Tropenmuseum, Amsterdam



  • Lichtontwerp voor het entreegebied en de lichthal


De entree en de museumwinkel in het Tropenmuseum zijn volledig vernieuwd. De nieuwe entree wordt gekenmerkt door zeer lichte tinten zodat de ontvangstbalie met de panoramische projectie op de achterwand volledig tot zijn recht komt.



De beschikbare hoogte is er niet groot. Dat kan beklemmend werken. We wilden het licht gebruiken om een zo ruim mogelijke indruk te maken. We kozen voor een lichtgevend plafond met een heel diffuse uitstraling en daar voegden we alleen een paar accenten bij de balie aan toe.


---
Opdrachtgever: Tropenmuseum
Interieurarchitect: Lies Willers
Gerealiseerd in 2016

Fotografie: Rob van Esch


 


De Klassieken

Lichtontwerp voor de vaste tentoonstelling over Romeinen, Etrusken en Grieken in het Rijksmuseum van Oudheden. Vormgevers: Jowa en Guus Boudestein. Opdrachtgever: het Rijksmuseum van Oudheden.

De nieuwe vaste tentoonstelling omvat meerdere zalen waarin de collectie in een nieuwe vormgeving gepresenteerd wordt. De presentaties werden los van elkaar door twee ontwerpers ontwikkeld.

Na overleg met beide ontwerpers ontwerpen we een heel heldere belichting. Hiervoor worden nieuwe spots, met LED als lichtbron, door het museum aangeschaft.
We streefden naar een lichtbeeld waarbij optimale zichtbaarheid van de objecten gecombineerd wordt met een heel genuanceerde belichting. Door schaduwen niet in te vullen en soms zelfs te laten ontstaan wordt de plasticiteit van de beelden benadrukt en ontstaat een zekere mate van dramatiek.

In meerdere opzichten is precisie belangrijk: door met smalle bundels te werken is het mogelijk details in de beelden extra aandacht te geven. Verder gebruiken we lichtbronnen met verschillende kleurtemperatuur: door warmwit en koelwit licht door elkaar te gebruiken werken de presentaties nèt iets ruimtelijker.

De afdeling ‘Archeologie van Nederland’ in het Rijksmuseum van Oudheden geeft aan de hand van een enorme tijdslijn een compleet overzicht van de 300.000 jaar omvattende archeologie van Nederland. Deze tijdslijn is vormgegeven als een manshoog wit lint wat door de ruimte slingert en plaats biedt aan tientallen vitrines, een vijftal speciale kinderopstellingen en vele interactieve projecties. De gehele tentoonstelling omvat meer dan tweeduizend objecten. Veel vitrines worden met minuscule ledverlichting van binnenuit belicht.

Een opvallend element in het lichtontwerp is de lichtlijn voor de algemene verlichting. De gebogen vorm is een reactie op het tijdslint. Het licht in de lichtlijn is dynamisch: lichte en donkere delen schuiven langzaam door de lichtlijn. Hiermee wisselt de uitstraling van de presentatie subtiel: waar het algemeen iets verdonkert lijkt de belichting van objecten en vitrines te intensiveren.

bekijk De Klassieken: Het Nabije Oosten, Etrusken en Romeinen, de Grieken
sluit De Klassieken: Het Nabije Oosten, Etrusken en Romeinen, de Grieken


• Lichtontwerp


De nieuwe vaste tentoonstelling omvat meerdere zalen waarin de collectie in een nieuwe vormgeving gepresenteerd wordt. De presentaties werden los van elkaar door twee ontwerpers ontwikkeld.

Na overleg met beide ontwerpers ontwerpen we een heel heldere belichting. Hiervoor worden nieuwe spots, met LED als lichtbron, door het museum aangeschaft.
We streefden naar een lichtbeeld waarbij optimale zichtbaarheid van de objecten gecombineerd wordt met een heel genuanceerde belichting. Door schaduwen niet in te vullen en soms zelfs te laten ontstaan wordt de plasticiteit van de beelden benadrukt en ontstaat een zekere mate van dramatiek.

In meerdere opzichten is precisie belangrijk: door met smalle bundels te werken is het mogelijk details in de beelden extra aandacht te geven. Verder gebruiken we lichtbronnen met verschillende kleurtemperatuur: door warmwit en koelwit licht door elkaar te gebruiken werken de presentaties nèt iets ruimtelijker.



De afdeling ‘Archeologie van Nederland’ in het Rijksmuseum van Oudheden geeft aan de hand van een enorme tijdslijn een compleet overzicht van de 300.000 jaar omvattende archeologie van Nederland. Deze tijdslijn is vormgegeven als een manshoog wit lint wat door de ruimte slingert en plaats biedt aan tientallen vitrines, een vijftal speciale kinderopstellingen en vele interactieve projecties. De gehele tentoonstelling omvat meer dan tweeduizend objecten. Veel vitrines worden met minuscule ledverlichting van binnenuit belicht.

Een opvallend element in het lichtontwerp is de lichtlijn voor de algemene verlichting. De gebogen vorm is een reactie op het tijdslint. Het licht in de lichtlijn is dynamisch: lichte en donkere delen schuiven langzaam door de lichtlijn. Hiermee wisselt de uitstraling van de presentatie subtiel: waar het algemeen iets verdonkert lijkt de belichting van objecten en vitrines te intensiveren.


---
Ruimtelijk ontwerp 'Nabije Oosten' en 'Etrusken en Romeinen': Guus Boudestein
Ruimtelijk ontwerp 'Grieken': Jowa
Belichters: Martijn Schutte en Marc Dresens
Fotografie: Mike Bink
Opdrachtgever: Het Rijksmuseum van Oudheden
Opp: ca. 1000 m2
Realisatie: 2015


 


Museum Volkenkunde

De Wereld Club in museum Volkenkunde is een kidsclub, ingericht voor kinderen. De kinderen nemen deel aan een interactieve game, volgen een gamelan workshop of geven een voorstelling in het theater. Taco de Bie van Platvorm heeft de vormgeving gedaan en wij maakten het lichtontwerp. Opdrachtgever: Museum Volkenkunde.
 


Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie

• Het Noordbrabants Museum wint de Global Fine Art Award 2016

Lichtontwerp en armaturenkeuze voor de overzichtstentoonstelling van het werk van Jheronimus Bosch. Tentoonstellingsontwerp: Opera Amsterdam. Opdrachtgever: het Noordbrabants Museum.

De 500e sterfdag van Jheronimus Bosch is aanleiding voor het samenstellen van een overzichtstentoonstelling waarvoor het grootste deel van zijn werk bijeengebracht wordt. Veel schilderijen zijn speciaal voor deze tentoonstelling gerestaureerd. De stukken zijn zonder uitzondering waardevol en kwetsbaar. De belichting voldoet aan de strengste eisen.

Het was de bedoeling om ondanks de verwachte drukte optimaal kijkgenot te bieden. De besprekingen over tentoonstellingsontwerp en lichtontwerp zijn al in een vroeg stadium begonnen. In het ontwerp van Opera Amsterdam zijn de schilderijen met flinke tussenruimtes steeds in een eigen vitrine geplaatst, tegen de wanden of soms in een vitrine die vrij staat zodat men eromheen kan lopen. We konden de werken van dichtbij en heel precies belichten.

We hebben het niveau van de algemene verlichting laag gehouden. Alle aandacht gaat naar de individuele werken die ondanks het lage lichtniveau in hun vitrines lijken te stralen.

Het Noordbrabants Museum is met de tentoonstelling Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie winnaar geworden van de Global Fine Art Award 2016 in de categorie ‘Best Renaissance, Baroque, Old Masters, Dynasties – solo artist’.

Met de Bosch-tentoonstelling is Het Noordbrabants Museum het eerste Nederlandse museum dat deze prijs wint. Ook de publieksprijs de Youniversal award waar mensen online voor konden stemmen, ging naar Het Noordbrabants Museum en het Museo Nacional del Prado.

Al eerder won de tentoonstelling Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie de titel EuroNederlander van het Jaar en Apollo Award ‘Exhibition of the Year 2016’.
 


Stadhuis Rotterdam - Raadszaal

Lichtadvies bij de complete vernieuwing van de raadszaal. Interieurarchitecten: Merk X en DeMunnik-deJong-Steinhauser Architecten.

De raadszaal in het stadhuis van Rotetrdam ondergaat een ingrijpende vernieuwing. In een vernieuwde indeling van de zaal wordt nieuw meubilair geplaatst, en zonwering, gordijnen, en een bijzonder vloerkleed.

En het lichtplan van de Raadszaal en van de publieke tribune wordt compleet vernieuwd. Er wordt besloten dat de kenmerkende lichtkronen behouden moeten blijven. De verlichting wordt compleet gemaakt met spots die in het plafond worden ingebouwd, speciale belichting van de schilderijen en er worden kleine wandarmaturen in het entreegebied aangebracht.

De huidige lichttechniek in de kronen dateert van eind zestiger jaren, is afgeschreven en moet opnieuw ontwikkeld worden. Deze nieuwe techniek – LED verlichting – wordt met veel passen en meten ingebouwd. Daarvoor worden de kronen volledig gedemonteerd – een enorme operatie.
We gebruiken ledverlichting van hoge kwaliteit zodat de materialen en kleuren van de inrichting en van de originele schilderingen optimaal weergegeven worden.

Al het licht is dimbaar en kan aangepast worden aan verschillende manieren waarop de Raadszaal gebruikt wordt.

 


Museum Huis van Gijn

De bestaande historische verlichting in Huis van Gijn werd met behulp van led lichtbronnen omgezet naar elektrisch licht. Door gaslicht met een koelere lichtkleur weer te geven dan kaarslicht bleef het historische beeld intact. Opdrachtgever: Museum Huis van Gijn.

In museum Huis van Gijn in Dordrecht is het soms donker. Bij de vernieuwing van de verlichting is ervoor gekozen het historische lichtbeeld zo veel mogelijk te behouden. De vernieuwing hield in dat halogeen- en halogeenlampjes vervangen werden. We vervingen ze voor led. Alle armaturen zoals gaslampen, lichtkronen met kaarsen, blakers, olielampen hebben zo een nieuwe lichtbron gekregen. Het werd al met al een langdurig project.

Heel sporadisch is een extra lichtbron of armatuur toegevoegd. Meestal konden deze mini-spotjes in een kast of achter een plankje worden weggewerkt.

De verschillen in lichtsoort zijn intact gebleven: kaarslicht oogt nu eenmaal warmer dan gaslicht. Het historische karakter van de lichtbron is zo goed mogelijk benaderd. Omdat de techniek achter LED anders is dan bij halogeen zijn voor alle lampen en kandelaars speciale (en zonder uitzondering reversibele) aanpassingen gemaakt.

Bij de vernieuwing is nog een ander modern element toegevoegd: lichtsturing. Het is nu mogelijk om alle verlichting aan en uit te schakelen en te dimmen. Bij helder weer hoeven de kaarsen niet meer te branden…

 

















naar boven